maandag 9 augustus 2021

fris en netjes

 


Het begijnhof ligt er fris en netjes bij in de blakende zon
Het is dan ook eindelijk helemaal gerenoveerd geraakt
Je kan er terug alle paadjes bewandelen of beliggen 😁



Oja, Lies en ik zijn in Kortrijk op deze zonovergoten dag van 22 juli
We zijn al even op toer maar daar zie je later nog wel wat van


Het Sint-Elisabethbegijnhof in Kortrijk werd in 1241 gesticht
door gravin Joanna van Constantinopel
Het telt 40 woningen, waarvan er geen twee hetzelfde zijn



'De begijnenbeweging is in de 12e eeuw gegroeid
uit het elkaar vinden van religieus voelende vrouwen,
die op een individuele manier hun godsdienst beleefden,
zonder regels en met minder geloften.'


'Uit de statuten blijkt dat begijnen geen nonnen waren.
Ze legden slechts twee geloften af, die van kuisheid en gehoorzaamheid.
Begijnen legden geen gelofte van armoede af.
Ze behielden hun eigen inkomen en moesten in hun eigen onderhoud voorzien.'
 Verdere info kan je hier vinden


Het huis van de Grootjuffrouw werd in 1649 afgewerkt.
Zij woonde er kosteloos, het huis bleef eigendom van de gemeenschap.
De Grootjuffrouw stond aan het hoofd van het begijnhof 
en werd om de twee jaar door de begijnen gekozen
Wij gaan iets anders kiezen maar dat zie je binnenkort


17 opmerkingen:

  1. Het ziet er weer keurig uit.
    De vrouwen kunnen er met plezier wonen...!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een prachtige reeks met interessante duiding An

    niet eenvoudig om daar te fotograferen


    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tijdens één van m'n eerste blogontmoetingen waren we daar ook.. mooie herinneringen aan!
    Ik vond het tóén al mooi, maar dat is door die herinneringen gekleurd.. nu is het natuurlijk nog véél mooier geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wandel ook graag rond in zo'n begijnhof. In Kortrijk woonde Marcella Pattyn, het allerlaatste begijntje ter wereld. Ze stierf, als ik me niet vergis, in 2013.
    Nu het begijnhof van Kortrijk volledig gerestaureerd is wil ik er ook graag nog eens naartoe.
    Mooie foto's heb je er gemaakt, Fotorantje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het begijntjesbeeld in de collage is dat laatste begijntje die daar woonde

      Verwijderen
    2. En ik maar denken dat we daar nog een begijntje op de rug zien, de hoek om lopend..! ;-)
      Btw.. ik was indertijd o.a. met een grote kattenliefhebster.. moest aan haar denken toen ik die kat hier op je foto's zag.. ze verwelkomde je daar! ;-)

      Verwijderen
    3. Goh ja een echte kattenliefhebster, ze zat meer in met haar kat dan met haarzelf
      Wel een heel mooie gedachte, daar had ik niet bij stil gestaan

      Verwijderen
    4. Zal ik je er eens een foto van sturen?.. de kleuren zijn bijna griezelig gelijkend.. vandaar dat ik eraan dacht!

      Verwijderen
  5. Zo'n begijnhof bezoeken brengt toch altijd rust in het hoofd vind ik.
    De begijntjes hadden wel een mooi leven denk ik :-)
    Mooie, rustige fotografie, de eerste met de poes is echt schitterend !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Héérlijk om weer te zien...!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's weer An ! Als ik het zo lees, dan kies ik ervoor om beginnetje te zijn en geen non, alleen die kuisheid gelofte is er nog teveel aan :)
    Liefs, Nikita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi An.

    Ik geniet hier van.
    Zo lekker rustig zo mooi beeld van de tijd weergegeven.

    Prachtige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Piep prachtig!! de sfeer in een Begijnhof , je kan er alleen maar rustig van worden
    knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  10. een mooie fotoreportage over Kortrijk en zijn begijnhof.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Knappe foto's en alles ziet er keurig gerestaureerd uit. Wat is het daar gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zelf wandel ik heel graag in begijnhoven, de rust en het eenvormige karakter spreken me aan.
    In Kortrijk waren we nog niet sinds de verbouwing. Bij de Grootjuffrouw sas ik vorige keer graag eens gaan genieten, maar het was gesloten.
    Ik heb meegenoten met dank aan je foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige reportage is dit geworden. Genieten met een grote G

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!