donderdag 19 augustus 2021

bikkel


Met deze sleutel hebben we toegang naar het verleden
We flitsen ons terug naar de 19e eeuw begin 20e eeuw
waar we achter glas leuk speelgoed ontdekken
die
Lies en mij terug wat kinds maken
Wie kent nog het bikkelen?
Als kind noemden broer en ik het "pekkelen". En jullie?
Meestal waren het jongens die je zag bikkelen
maar ik speelde het dus ook.


bikkels duiken reeds op bij de oude Grieken
waar ze gebruikt worden om de toekomst te voorspellen.
Bikkels zijn oorspronkelijk de ‘sprongbeentjes’ van een schaap.
Later worden ze ook in metaal gemaakt, maar de vorm blijft min of meer dezelfde.
Bij het bikkelen moeten vijf bikkels opgegooid worden en
opgevangen worden met de rug van de hand."

Er is schoolplicht vanaf 1914
"Ondanks het onderwijs voor iedereen
wordt een verschil gemaakt tussen betalende en niet-betalende leerlingen.
De warmste en lichtste plaatsen in de vaak erg donkere leslokaaltjes
zijn voor de betalende leerlingen."


Als je de schoolbanken verlaat moet je een beroep uitoefenen
Sommigen worden oa schoenmaker, tonnenmaker of hoedenmaker
apotheker of kleermaker

Neem maar een snoepje terwijl we naar volgend postje stappen
We zijn in het volkskundemuseum in Brugge
die zich bevindt in gerestaureerde werkmanshuisjes





12 opmerkingen:

  1. Hoi An.

    Wah An, schitterend een kijkje in het verleden.
    Super mooie foto's.

    Met heel veel plezier alles bekeken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bikkelen? Nee dat ken ik niet, dat speelden we niet. Wel allerlei andere spelletjes en altijd op straat met de buurtkinderen.
    Zo'n museum is leuk om te bezoeken. Wij hebben het Zuiderzeemuseum, oude vissershuisjes en veel nostalgie.
    De snoepjes bevallen me wel, hoewel ik ze niet zal eten.

    De laatste foto van het hofje vind ik zo leuk, daar zou ik wel willen wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, ken de naam wel, maar dat was hier een rage vóór mijn tijd volgens mij.. heb het zelf nooit gedaan, dat bikkelen.
    Een museum over volkskunde is altijd leuk, veel te zien.. en als het in zo'n leuke locatie is, is dat een bonus hè! Was met lucretia weleens in het Huis van Aleyn, in Gent.. da's ook zoiets..heel leuk om terug te gaan in de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pekkelen, ja daar was ik niet zo goed in maar had ze wel. Mijn kleinzoons spelen er nu terug mee op school. Waar zijn jullie beland, in zo'n mooi oud museum. En de spekken in de potten op het schap, mochten we voor 1 frank een snoepje kopen op zondag :-) ! Heerlijk terug gevlogen naar het verleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel tof museum, zo te zien. Lijkt een beetje op het huis van Alijn in Gent.
    Bikkelen heb ik vaak gedaan als kind. Da's pure nostalgie. Ik vraag me af of ik het nog zou kunnen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk museum...!
    Nee, bikkelen kennen we hier niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. bikkelen.. ik zal het maar grif toegeven, ik kende een het helemaal niet An

    ik moest hier ook aan het "Huis van Alijn" denken

    een knap nostalgisch logje

    en zo heb die huisjes een herbestemming gekregen

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 4de poging (weer andere browser). Eventueel sorry...!
    Wat een toffe reeks heb je er van gemaakt, Antje!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi An,

    Wat een fijn artikel zeg, heerlijk om doormiddel van jouw mooie foto's terug de tijd in te gaan.

    Groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik herinner me die maar zelf nooit mee gespeeld.
    Weerom echt prachtige foto's

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mijn reacties bij jou komen er precies niet door, waarschijnlijk blijf ik ergens 'hangen' ;-)

      Verwijderen
  11. Zoals anderen opmerkten doet het volkskunde museum een beetje aan het huis van Alijn in Gent denken. Maar toch vind ik dit museum unieker.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!