maandag 14 februari 2022

aspects of the image



Aan het museum verwelkomen de narcissen me uitbundig
Zondag bracht ik een bezoek aan de tentoonstelling:
Aspects of the image van Marcase

'Marcase is een Belgische kunstenaar (artiesten-naam voor Marc Vanhaesebrouck),
Geboren in 1946 te Wakken. Woont en werkt in Zulte-Olsene sinds 1970.
Hij is er, wegens gebrek aan spektakel, niet wereldberoemd en rijk mee geworden.
Maar hij is zichzelf trouw gebleven.'


"Marcase weet niet welke lijn hij trekken zal.
'Trekken' is ook niet het meest geschikte woord.
'Stuwen' zou beter zijn, maar dat zeg je niet over lijnen.
Over die van Marcase mag dat wel.
De serendipiteit ligt dan niet in de gestuwde lijn,
maar in de omwegen die ze maakt wanneer ze wordt ingedamd,
de vluchtheuvels naar de creatieve vrijheid. 
Dat maakt de ingetogen rijkdom van zijn oeuvre uit."
bron: mudel - Museum van Deinze en de Leiestreek

Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van lijnen en vlakken
Ik heb graag herkenbare dingen/taferelen
maar op de een of andere manier zag ik er elegantie in
en brachten de werken een soort rust over me toen ik er een tijdje op keek



13 opmerkingen:

  1. Ik heb er helaas niets kunnen van meepikken van deze tentoonstelling. Het is al van half november vorig jaar geleden dat ik er nog geweest ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze tentoonstelling is nog maar begonnen, je hebt nog tijd

      Verwijderen
  2. Herkenbaarheid is altijd mooi, dat je een kunstenaar aan z'n werk kunt herkennen.. en dat is bij deze Marcase zeker zo. Heb wel een beetje hetzelfde als jij, dat ik liever naar minder abstracte kunst kijk.. en dat vaak 'kunstiger'oftewel knapper vind. Maar dit werk heeft ook zéker wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi die vroege bloeiers.
    Ik vind deze kunst wel iets hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet echt mijn ding. Ik heb het meer voor het herkenbare.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. de gele blommekes staan hier ook op springen an,
    heerlijk dat je weer kunst mag gaan kijken hé.
    lekker warm binnen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. je bracht die werken mooi in beeld An

    zelf zou ik er niet naar het Mudel voor rijden

    ook die vroegbloeiers bracht je knap in beeld

    prettige dag


    BeantwoordenVerwijderen
  7. In mijn tuin staan ze ook al te bloeien de narcissen en mooi bezoek aan het werk van Marcase

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zelf ben ik wel fan van lijnen en geometrie. Er zitten een paar heel mooie tussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hou er ook van! Ik heb nog niet eerder van deze kunstenaar gehoord .... stukje tekst over zijn werk vind ik ook heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die lijnen hebben wel wat! Sommige meer dan de andere. Maar ik zie toch nog altijd liever die narcissen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het bekijken van deze werken geeft me een zekere rust...
    Door de eenvoud kan een kunstwerk groots worden.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!