dinsdag 13 augustus 2024

de draad

Onlangs zag ik een speciaal 'pakketje' hangen
Is dat nu de cocon van een vlinder? een spin? een?
Ik zou het niet weten, ik ben niet thuis in de coconnekeswereld
en ik krijg er de kriebels van zodat ik m'n zoektocht op t internet maar vlug staak 😅
Ik dacht aan een spinnencocon omdat deze tijgerspin er dichtbij hangt 
Ze hangt er relaxt wat te hangen, 
althans dat zou je denken,
maar ze is hard aan het werk
Je ziet haar onderkant en hoe de draad uit het lichaam komt

'Spinnen maken het spinnenrag, dat ze gebruiken om een web te maken, 
van een mengsel van eiwitten. 
Het spinsel wordt gemaakt door de spinklieren die zich bevinden in de spindoppen. 
De spindoppen zitten op de spintepels die verbonden zijn aan het achterlichaam. 
Voor iedere soort draad is een andere spinklier verantwoordelijk. 
Zo zijn er spinklieren die loopdraad produceren, 
maar ook spinklieren die voor de kleefdraden zorgen.'


 

7 opmerkingen:

  1. Lijkt wel of een wesp op het menu van vanavond staat. T is eten of gegeten worden!
    Dapper dat je zo dicht bij de spin stond te fliepsen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel knap gezien van je! Wat een werk voor die spin...!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt erop dat de spin een lekker hapje ingepakt heeft, voor later, als een soort lunchpakketje hehe. Ik durf echt niet zo dichtbij spinnen te fotograferen.. heldhaftig van jou! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist niet eens dat ze een hapje inpakten, ik dacht gewoon vangen in hun web
      Zolang ze hangen heb ik geen schrik, het is als ze rond lopen bbrr

      Verwijderen
  4. Die spin heb je mooi in beeld gebracht. Dat cocon zal haar lunch bevatten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn lievelingsbeestjes zijn het wel niet

    heel knap in beeld gebracht An

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is dat geen Cocoon met eitjes van de wespenspin?

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!